GoPro

I ett par månader nu har jag haft ett ha-begär som jag inte kunnat mätta. Jag har tittat på nya mobiler men jag älskar den mobil jag har nu, den är inte gammal och jag kan inte “justify” de £600 en Samsung Galaxy S6 Edge kostar.

Istället började jag titta på videokameror, men mest på skoj. Jag vet ju att jag aldrig kommer att använda en vanlig videokamera. Jag hittade en produkt som heter Soloshot, som är som ett robotstativ. Men fäster ett litet chip på sig själv eller det man vill att kameran ska följa, så sköter den resten. Som en robotkameraman. Jag såg ett användingsområde här i att filma min quadcopter, men inte heller där kunde jag “justify” (vad tusan heter det på svenska) priset.

Men sen kom jag på det: en GoPro! Jag snubblade över en artikel och fick nytänt intresse. Jag har tittat på dessa hållbara actionkameror för några år sedan men eftersom jag inte sysslar med extremsport har jag återigen inte kunnat “justify” priset.

Artikeln handlade om GoPros användingsområden utöver extremsporter, vilket fick mig intresserad. Den är perfekt när man reser! Och jag är ute efter något att komplettera mitt luftmaterial med när jag gör filmer. En brist i min quadcopter är till exempel att den inte gör slowmotion bra. Otaliga gånger har jag hamnat i situationer där slowmotion hade passat perfekt men blir för hackigt. GoPro Hero 4 Black å andra sidan klarar av extrem slowmotion. Så jag beställde en sådan med lite nyttigt tillbehör. Den borde dyka upp nästa vecka.

Så vad mer exakt tänker jag använda min GoPro till? Jag gjorde en lista innan jag köpte den, som jag nu tänkte dela med mig av:

  • Timelaps – Att låta kameran stå still och ta bilder med jämna mellanrum som sedan sys ihop till en film kan ge häftiga resultat.
  • Quadcoptern – Att filma det som filmar. Perfekt som komplement till quadcopterfilmer.
  • Vattensport – Kajak i Kungsbacka, ring efter båt i Slätmon, osv. Har även köpt flytboj så kameran inte sjunker.
  • Australien – Hade jag haft en GoPro under Fritte-åren hade det blivit otaliga videor från utflykter och äventyr. Får kompensera med en väldokumenterad Australienresa.
  • RestUp – En timelapsvideo från taket av min nuvarande arbetsplats, antingen med gatan nedanför i fokus eller Londons skyline en bit bort.
  • Resan till jobbet. Sett från längst fram i en buss eller från mitt cykelstyre.
  • Solnedgången sett från balkongen i Beijing.
  • Klättringen i Xian om jag gör om det äventyret.
  • Valfri utflykt på Kinesiska muren.
  • Närvideo i extrem slowmotion, till exempel en vattendroppe. Jag vill experimentera lite med det.
  • Vidvinkelbilder av rum. Kan bli ett kul sätt att minnas kollektivet på.

Det finns många konkreta idéer och jag längtar som attan på att jag ska få leka med dem 😀

Kommentera

