Ett tack till mina föräldrar

Härom dagen slutade Mirela, vår Housekeeping Manager, efter tre år på RestUp. I mångas ögon är hon RestUp. En kvinna i 35-årsåldern, känd för att vara väldigt sträng och rakt på sak men samtidigt otroligt vänlig och glad. Vi klickade direkt när jag var ny. Hon är en av de personer som betytt mest för mig i London.

Under hennes sista dag frågade jag henne vad hon hade för planer nu. ”Ska du stanna i London eller åka hem till Rumänien?” Hon visste inte. ”Inga andra planer eller drömmar? Du kan ju åka var du vill nu!” Hon hade inget svar på det heller.

”Alla har inte samma tur som du som kan resa till Kina och Australien,” sa Ella, tjejen jag åkte till Island med.

Det fick mig att tänka till. ”Samma tur.” När folk ”klagar” på sina liv, på hur de är fast i det jobb, den stad eller det land de är i, eller på hur livets förutsättningar hindrar dem att fullfölja sina drömmar, fnyser jag alltid inombords. Om du inte är nöjd med livet som det är nu, gör för tusan något åt saken! Och om du är nöjd men samtidigt har andra drömmar, låt inte ”nöjdheten” hindra dig – det är lätt att fastna i bekväma rutiner men allt du behöver göra är att ta tag i saken! Såvida du inte har barn, vad hindrar dig? Och även om du har barn, gör som min lärare gjorde och ta familjen till Thailand i sex månader för att jobba där.

Min kompis Eevie lämnade allt bakom sig för att jobba som engelskalärare i Kina.

I stort sett alla som bor i mitt kollektiv har lämnat sina liv i de länder de kommer från för att starta ett nytt liv i England. En del av dem har knappt några pengar här, men de följer sina drömmar. Andra har så mycket pengar att de lätt skulle kunna ha en lägenhet i centrala London, men de väljer att bo här för att de vill.

Allt är möjligt och det är ditt liv.

Men har jag tur? Det har jag såklart, på många sätt. Jag är född i ett rikt land. Jag har möjligheten att flyga var jag vill i världen. Jag är hyfsat intelligent och väluppfostrad, vilket hjälper enormt om man vill komma någonstans i livet. Men i stort sett alla jag känner har samma möjligheter och privilegier.

Det är en sak jag kan komma på där jag har mer tur än andra: mina föräldrar. Jag har föräldrar som har uppfostrat mig att tänka för mig själv och följa mina drömmar. De har lärt mig att ta saker seriöst men samtidigt att det inte är hela världen om saker skiter sig. De har mer pengar än de flesta vilket jag får ta del av. Kanske har jag även haft tur med min DNA, inte bara uppfostran.

Så därför vill jag passa på att tacka mamma och pappa för att de stöttar mina val, och för att de hjälper mig ekonomiskt. Vem som helst kan jobba i ett åt och spara ihop till en utlandsflytt, men det gör det betydligt lättare när man vet att om allt skiter sig så har man något att falla tillbaka på.

Mamma och pappa: tack för att ni finns och för att jag tack vare er kan och törs leva det liv jag vill. Det betyder mer för mig än vad ni anar! ❤ 😀

2 reaktioner på ”Ett tack till mina föräldrar

  1. Livet är fullt av möjligheter och vi har alltid kul när vi ses. Mänga kramar till ”favoritsonen”.

Kommentera

