Dahlberg Text & Design

Jag får regelbundet frågor från vänner och bekanta: kan du hjälpa mig med mitt CV? Du är ju bra på att skriva, kan du korrläsa det här åt mig? Jag har startat ett företag och behöver en logga, kan du göra en åt mig?

Och självklart ställer jag upp! Jag tycker ju sånt är kul! 🙂 Men nu när jag ska ut och resa fick jag idén att förlänga resekassan genom att ta betalt för sådana tjänster. Tydligen är jag bra på dem, så varför inte göra det till en liten hobby-business vid sidan om?

Logo

Resultatet blev Dahlberg Text & Design. Från början var detta ett arbetsnamn, och ärligt talat ett namn jag tyckte var otroligt pinsamt. Men nu när det gått ett par veckor sedan jag började fila på idén har namnet växt. Det har sina fördelar. För det första hintar det om vad mitt företag handlar om, även om ”text och design” kan vara väldigt brett. För det andra fungerar det lika bra på både engelska och svenska – samma stavning!

Så vad är det för tjänster jag erbjuder? Här kommer ett urval:

  • Skapa hemsidor – Jag kan inte koda, men få privatpersoner och mindre företag behöver en dyr hemsida kodad från grunden. Det finns många billiga alternativ och program där man kan designa hemsidor själv utan att behöva kunna en massa teknik. Det tar dock fortfarande tid och baserat på hur många företagshemsidor ser ut i dag (eller hur många småföretag som inte ens har en hemsida, något som är otroligt viktigt att ha) är det många företagare som inte har tiden och energin att sätta sig in i hur man gör. Jag använder WordPress.com och kan göra allt jobb åt dig!
  • Copywriting – Reklamtxter, texter till hemsidor, baksidetexter till böcker, med mera.
  • Foto och video – Jag har förr varit frilansfotograf på flera bröllop. För en månad sedan blev jag kontaktad av en frilansare som skulle göra en presentationsvideo om ett byggprojekt. Han behövde videoklipp från byggplatsen att använda i presentationen och bad mig om hjälp att filma. Dessutom har jag redan ett bildarkiv som jag kan sälja (icke-exklusiva) rättighter till.
  • CV – Det kanske mest relevanta jag kan göra för privatpersoner är att hjälpa dem med deras CV. Jag kan korrläsa och fixa utseendet. Det här är en av de vanligaste sakerna mina bekanta ber mig om hjälp med. Nu tar jag ca. 200 kr. för ett ordentligt jobb.
  • Recensera bloggar – En annan sak som kan locka fler privatpersoner är att jag kan recensera deras bloggar i detalj. Jag har i flera år varit intresserad av bloggar och hemsidors utseende så jag vet en hel del om vad sum fungerar, var uppmärksamheten dras när man besöker en hemsida för första gången, osv. En recension av en blogg kan ge bloggens ägare en inblick i hur dens besökare tänker.

Jag har jobbat hårt med Dahlberg Text & Designs hemsida för att den ska vara så överskådlig som möjligt. Med ett så brett område att arbeta med är det lätt at det blir stretigt och förvirrande så hemsidan måste göra ett bra jobb för att visa vad som är möjligt men samtidigt göra att den som besöker den förstår grejen med mitt företag.

Spana in den och döm själv! 😀

Jag har även studerat folks reaktioner när de gått in på sidan för första gången. En kollega klickade direkt på ”Photos & Video”. Det visade sig att hon undrade om jag kunde göra en snygg video av hennes egna bilder som hon kunde överraska sin pojkvän med.

Marknadsföring

Jag har googlat en hel del om hur man marknadsför en grej som det här. Det första jag gjorde var att starta en Facebooksida. Med den kan jag skaffa följare och på så vis se till att folk inte bara ser min företagssida en gång och sen sedan aldrig besöker den.

Det nästa jag gjorde var att bjuda in alla mina vänner till Facebook-sidan. Jag tycker sånt är socialt awkward och brukar aldrig skicka inbjudningar till mina vänner på det viset. Men är det något man är stolt över ska man såklart sprida ordet!

Sedan körde jag två Facebook-kampanjer (betald reklam) som ytterligare har hjälpt mig: en för Facebook-sidan och en som länkade till den specifika delen av min hemsida som handlar om hemsidor för företag.

Till sist har jag direktmejlat olika småföretag i Kungsbacka. Företag som i dagsläget har kassa hemsidor eller inga hemsidor alls. För 3-4000 kr. kan jag ge dem en helt ny hemsida där jag gör allt jobbet. Inom en vecka kan de ha en ny, snygg hemsida som funkar.

Det där med företag

Pappa var snabb att fråga: ”Du gör allt detta svart, antar jag?”

Svaret är nej. Skatteverkets definition av ett hobbyföretag är att det inte får vara den huvudsakliga inkomsten som man lever av. Man måste göra det på fritiden vid sidan om. Just nu har jag ju heltidsjobb, och när jag reser lever jag på det jag tjänat under mitt nuvarande jobb. Den här frilansverksamheten sköter jag som en hobby vid sidan om.

Skatt måste man såklart ändå betala på all evt. vinst. Jag sköter betalningar via faktura med företaget Frilans Finans som jag utnyttjat för när jag bland annat föreläst. De gör det möjligt för folk utan eget företag att fakturera kunder, samt hjälper till med skatteuträkningar.

Sprid ordet

Så nu när du vet att Dahlberg Text & Design existerar och vad jag gör, hjälp mig gärna genom att sprida ordet! Gå in och gilla Facebook-sidan och känner du någon som behöver något som du tror att jag kan hjälpa till med, tipsa dem gärna om mig 🙂

Kommentera

