Första tiden hemma

Det har nu gå drygt sex timmar sedan jag träffade en annan människa senast. Det var taxichauffören från Kungsbacka tågstation. Så länge har jag inte varit ensam i över ett år!

Jag har fått flera meddelanden i stil med ”när ska vi räffas?” Jag hoppas att folk förstår och inte tar det personligt när jag säger ”jag vet inte”. I morgon ska jag på kräftskiva och förr eller senare måste jag gå till affären, men utöver det är jag precis där jag vill vara.

Jag har dock reagerat på en del saker. Alla ljud är otroligt höga. Klockans tickande, bilar som kör långt borta. Det ringer i öronen när det är tyst och jag har satt på TV:n som bakgrundsljud.

Jag är van att ha en rondell precis utanför fönstret. Att det alltid sitter folk i soffan och att man blir väckt 2-3 gånger varje natt av någon som kommer in i sovrummet. En lugn dag på jobbet innebär att bara runt 100 personer passerar receptionen istället för närmare 5-600 när det är fullbokat.

Jag har även insett en del saker: jag måste laga mat igen. Det blir nog mycket fryst fisk och frysta grönsaker, spaghetti och köttfärsås, stekta ägg och yoghurt med frukt och müsli. Jag måste diska igen, och tömma papperskorgen. Jag har varit otroligt bortskämd.

Jobb i Sverige

Jag kontaktade en rad lokaltidningar för att se om jag kan vikariera hos dem. Fick svar, men nu vet jag inte vad jag ska skriva tillbaka, för ärligt talat vill jag inte. Jag tänkte att jag skulle bli uttråkad och ville tidigt få in en fot. Det kanske jag kommer att bli också, men jag vill inte binda fast mig vid något.

Jag har även en föreläsning om livet som reseledare på gång i Karlstad och evt. andra platser i landet, och även där måste jag ge svar snart men känner egentligen inte alls för att göra det.

Sedan har jag ju startat ett frilansprojekt: Dahlberg Text & Design. Vi gick runt i södra London och delade ut 1000 flyers. Har fått ett svar från det, och har en ex-kollega som beställt en hemsida, en annan som beställt en logga till hans företag, och en tredje som bad mig fixa till hennes CV för £20. Om jag lyckas få igång några projekt, särskilt hemsidor, kan det bli några extra tusenlappar.

Så vad ska jag göra ensam hemma?

Blogga. Jobba på diverse projekt. Jag har en bok på gång – hemligt projekt sedan länge. Har massor med idéer till Read an Interview: dels nya intervjuer, dels en mindre omdesigning för att skapa ett mer komplett visuellt paket, social medier, extramaterial till utvalda intervjuer och annat. Tanken är att det ska ge ett tydligare helhetsintryck, att folk ska följa bloggen för att de vill läsa nästa intervju, inte bara för att de råkat snubbla över en specifik intervju.

Jag ska titta ikapp på TV-serier. Ligger efter med House of Cards och råkade av en slump se sista avsnittet av Glee på TV för någon timme sedan. Blev helt gråtfärfig, ett värdigt slut på en serie man levt med i ånga år, där man sett karaktärerna växa upp tillsammans och nu var de är fem år senare.

Sedan, när jag är redo, har jag en del kompisar jag vill träffa. Jag kommer nog hålla mig sysselsatt länge 🙂

Kommentera

