Att ge ut sin egen bok

Livet som reseledare 10Nu är den ute. Min bok Livet som reseledare. Beställ den här, via engelska sajten Lulu.com. Priset är ca. 140 kr. plus från 60 kr. i frakt.

Phew! Vilket jobb det där var! Jag har läst på en hel del om egenutgivning och det stora arbete man tar på sig när man gör allt själv och inte har någon hjälp från ett förlag. Formgivning, korrläsning, marknadsföring, lagliga aspekter…

Det är inte många år sedan egenutgivning var något negativt. Det sågs som en sista utväg för misslyckade författare. I dag ses det som en möjlighet. Spelplanen har jämnats ut. Det finns många författare som varit utgivna via förlag men sedan valt egenutgivning. Man får mer frihet.

Jag var förberedd på allt det där. Jag har läst manuset från början till slut otaliga gånger. Jag har skrivit och skrivit om. Jag utarbetade tidigt en marknadsföringsstrategi (vad jag ska skriva när på sociala medier, vilka tidningar och bloggar jag ska kontakta, vad jag ska säga till dem, etc.) Jag har forskat i vad jag får och inte får (bör och inte bör) säga.

Men en sak var jag inte förberedd på, och den slog mig precis nu: pressen av att dömas. Vad kommer folk att tycka om boken? Jag tror att det är första gången i mitt liv som jag verkligen känner att jag blir dömd och utlämnad. Jag tar folks pengar och de har såklart förväntningar på vad de får. Kommer de att vara nöjda med produkten? Jag har skrivit boken för mig själv, så som jag ville skriva den, utan en tanke på vad folk vill läsa.

Må hända att den innehåller ett ”jag” för mycket, och att den med en så bred titel borde ha innehållit avsnitt om rundreseledare, skidguider, osv. Men den handlar om chartern och min berättelse. Jag är stolt över boken, men som ett plötsligt slag i hjärtat gick det upp för mig att den kanske inte lever upp till folks förväntningar.

Kanske ligger det i att jag inte längre har någon makt. Jag kan inte längre ändra något, jag har efter att ha arbetat intensivt i flera veckor plötsligt blivit klar. Nu finns den där ute, för alla att kommentera på och vara kritisk mot.

Det ska bli spännande att se vad folk tycker. Och jag antar att det är en positiv sak att det gör mig nervös 🙂

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

