När ska jag gifta mig?

Frågan som jag har insett att många bär på, men som de flesta är för snälla för att fråga. Den och frågan ”vill du ha barn?” Så nu pratar vi om det 🙂

Flera av mina vänner har nyligen gift sig. De flesta av mina kusiner är i seriösa förhållanden. Jag träffade en Helenas barn i går och ska träffa en annan Helenas barn nästa vecka.

Det har varit mycket om homosexuella äktenskap i media senaste tiden. Inte minst efter att USA fick igenom sin rikstäckande lag om saken, och nu senast efter att påven träffade den hatade kvinnan Kim Davis, något många reagerat starkt över. Hon arbetar för staten och satt i fängelse i fem dagar för några månader sedan för att hon vägrade skriva under på homosexuella äktenskap, och att påven då träffar henne under sin USA-resa tyder ju på att han är på hennes sida.

Tom Daley (simhoppare) har förlovat sig med Dustin Lance Black (filmregissör, kanske mest känd för filmen Milk).

När jag flyttade till London hade jag det i baktanke att det är ett land som är accepterande. de legaliserade homosexuella äktenskap två månader innan jag kom dit. Inte för att jag inte skulle kunna åka tillbaka till Sverige och gifta mig där, men man vet ju aldrig vem man träffar och var man vill bo.

Miki, min kompis i Australien, går hårt in för att jag ska träffa någon där. Farmor håller tummarna för att jag inte gör det, så jag inte blir fast där. Men i dagsläget kan jag inte gifta mig där. Å andra sidan lär de göra det de kommande åren.

I dagsläget är Pitcairn Islands det enda ”overseas”-territoriet som tillhör Storbritannien som också legaliserad samkönade äktenskap, och där bor det bara drygt 50 personer. Jag kanske får flytta dit efter Australien, de ligger trots allt i samma del av världen 🙂

Vill jag gifta mig? Absolut! Men mest handlar det väl om att jag vill träffa någon och vara i ett seriöst förhållande. Det där med att gifta sig är en biprodukt av det. Hittills har jag bara träffat en person i hela mitt liv som jag verkligen känt att jag vill visa upp för familjen och velat skrika ut till världen att han är min. Han är finsk och bor i Thailand och har vägrat prata med mig på två år.

Vill jag ha barn? Ja! Men kanske när jag är 30+. Just nu vill jag resa. Å andra sidan tror jag att lusten att resa beror på att jag inte har något som håller mig nere. Hade jag det hade jag garanterat prioriterat det och inte känt samma reslust.

När jag bestämmer mig för något brukar jag lyckas med det. Jag har alltid planerat mitt vuxna liv minst ett år framåt och det har nästan alltid blivit exakt som jag tänkt. Men kärlek kan man ju inte planera. Det är den enda punkten där det inte blivit som jag tänkt.

Det här blev visst ett väldigt personligt inlägg. Jag kände bara för att skriva av mig. Tack och hej 🙂

2 reaktioner på ”När ska jag gifta mig?

  1. Johan, tack för att du delar med dig av dina tankar om livet och framtiden. Jag tycker att du är modig! Det gör inget om du skulle hitta en kärlek i Australien bara det är den rätte. Nu för tiden är ju avstånden inte så stora. Huvudsaken är att du blir lycklig<3

Kommentera

