Plus+

Jag råkade titta på TV-programmet Plus i går. Insåg få att vi har nästan exakt samma logga! Där de skriver ”+Plus” skriver jag ”Plus+”. Jag vill påpeka att jag inte hade någon aning om det när jag designade min!

plus

Plus Short Large w link transparent

Vad är det för logga jag pratar om? Jamen det är ett projekt jag har startat på min intervjublogg 😀 Bloggen, där jag då och då lägger ut långa intervjuer med intressanta personer, lider av två problem:

  1. Folk förstår inte idén. Jag har runt 200 besökare om dagen, men de kommer för att de hittat en specifik intervju. Det är svårt att få folk att stanna kvar eftersom alla de andra intervjuerna handlar om något annat än just det ämne de är intresserade av.
  2. Äldre intervjuer försvinner lätt i mängden. Nya intervjuer brukar få uppmärksamhet på sociala medier direkt när de publicerats, men tappar farten redan efter några dagar.

Jag satt länge och klurade på hur jag kan lösa detta. Svaret blev Plus+. Kortfattat är det en sida där jag valt ut några få intervjuer som antingen förtjänar mer uppmärksamhet eller som har varit otroligt populära. Jag har publicerat bonusmaterial till de utvalda intervjuerna, till exempel frågor och svar som tidigare inte kom med i originalintervjun, och extra bilder och kommentarer från den jag intervjuat.

Syftet är att ge läsare det bästa från bloggen och uppmuntra dem att klicka vidare och inte bara stanna efter en intervju, och samtidigt att lyfta fram lärorika intervjuer som annars lätt blir bortglömda. Bonusmaterialet fyller ett tredje syfte: att ge de som är intresserade av en specifik intervju mer kött på benen.

RAI Wide What is Plus

Jag arbetar fortfarande på hur det här ska framställas på bloggen och vilken form det ska ta. Jag har alltså en dedikerad sida på bloggen för Plus-intervjuer, men eftersom Plus+ fyller tre funktioner kan det i sig bli rörigt och svårt att förstå.

Jag tror dock på idén och nyckeln är nog hur jag presenterar den. I slutet på de intervjuer som är Plus-intervjuer länkar jag till exempel bara till just den intervjuns bonusmaterial (så de som är intresserade av en specifik intervju klickar vidare), inte till Plus+ i sig. Först i slutet på bonussidan länkar jag till den övergripande Plus-sidan där alla Plus-intervjuerna finns samlade. Det går inte att länka till allt direkt från en intervju, för då blir det för mycket och folk blir bara förvirrade.

Plus-sidan länkar jag även till på bloggens framsida. Eftersom bloggen har ett väldigt unikt och rent utseende (se efter själv 🙂 ) vilket gjort den känd vill jag inte kladda till det genom att länka till för mycket på framsidan. Där bör intervjuerna i sig ligga i fokus. Det första inlägget handlar om bloggen, den andra om Plus+, och sedan följer intervjuerna. Mellan intervjuerna dyker det upp andra inlägg, till exempel The Read Finder och en sida där man uppmuntras kontaka mig om man själv har en historia att berätta.

Jag kan tycka att det är ett inlägg för mycket och att Plus-sidan kommer lite i vägen längst upp på sidan, men samtidigt har jag inget bättre ställe att presentera det på eftersom det inte finns någon tydlig sidpanel. Dessutom gillar jag inte de tre första bilderna man ser (den gråa bakgrunden bakom bloggens titel, den gula bakom välkomst-inlägget, och den rosa/lila bakom Plus-sidan) och kommer nog att försöka göra något åt det.

Plus+ mug

Hire Deaf Staff T-shirt

Till sist har jag i samband med Plus skapat lite produkter som jag säljer via hemsidan Redbubble.com. Här ovan till exempel en mugg med ”Plus+”-loggan, och en tröja med en intervju om ”the Deaf culture” och varför företag bör anställa döva personer. Det här är egentligen bara en grej jag tyckt är rolig att pyssla med och eftersom jag inte räknar med att sälja mycket fyller produkterna ingen större funktion. Egentligen gör de nog bara hela idén med Plus+ ännu mer förvirrande. Först tänkte jag skapa en sida för dem, men det skulle innebära ännu mer klotter på framsidan! Istället försöker jag hålla det minimalt genom att länka till produkter i slutet av de intervjuer produkterna är knutna till. Och responsen från de vars intervjuer jag tryckt som tröjor har varit positiv och de har länkat till produkterna och intervjuerna igen, så någon form av reklam för de ju med sig 🙂

Ah, en sak till! Jag hade som mål att skapa åtta intervjuer under min Sverige-månad, för att i förebyggande syfte ha material till två månader framåt. Det blev en intervju i början av september sen tog det stopp. Men, jag har många halvfärdiga som jag nu kommer att jobba med under min sista Kungsbacka-vecka. Det kanske inte blir någon nu på måndag, men det kommer mer! 😀

Så där har ni det. Det är vad som händer med min intervjublogg just nu 🙂 Jag avslutar med det här tidningsomslaget med gay-tema som jag skapade på skoj i våras. Rubrikerna i den är alla artiklar tagna från min blogg. Jag la upp bilden på bloggen med länkar till rubrikerna i fråga under bilden. Sedan tryckte jag upp klisterlappar med bilden på och en länk till inlägget och satte upp dem runt om i centrala London. Tvivlar på att det resulterade i att någon besökte bloggen, men kul hade vi i alla fall 😀

RAI Gay Full v2_edited-1

Kommentera

