Kina 2015

Om man dömmer enbart utifrån den här bloggen kan man tro att allt jag gjort senast tiden är att spela dataspel. Icke! Det har varit en hektisk och rolig tid i Kina 😀

Först var Kajsa, Lisa och Jeppe här. Tillsammans gjorde vi de klassiska turistattraktionerna: muren, förbjudna staden, marknader och shoppingcenter. Jag filmade hela alltet och del ett av videon finns på Youtube 🙂 Del två är på G men har inte hunnit så långt.

Direkt efter kom Karin och Tommy. Det blev turistattraktioner igen med en del bonussaker, som till exempel stadens högsta byggnad och en tvådagars bilresa på landet. Vi sov i ett ”farmers house”, besökte Ming-gravarna och hamnade av en slump vid en turistfri del av muren. Här är en video från det 🙂

När de sista officiella gästerna från Sverige kommit och gått hade mamma, pappa och jag en del ensamtid tillsammans. Förutom middagar på restaurang och TV-serier på datorn tillsammans har jag jobbat med mina sedvanliga online-projekt. En intervju då och då, marknadsföring av mig själv och mina bloggar, samt videoredigering i massor.

Sedan kom Ella, min ex-kollega från London. Det var hon och jag som var på Island tillsammans. Vi spenderade några dagar i Beijing innan vi tillsammans med mamma åkte på backpackingresa till Shanghai och Xi’an. Både mamma och jag har ju varit där förr, men det är de viktigaste städerna man som turist bör se och även söderut i landet var vädret för kallt och dåligt för att göra mer naturnära resor rättvisa, vilket annars var en tanke vi lekte med.

Resan blev lyckad, som du kan se i den här filmen, den i mitt tycke bästa av de tre 😀

För att förnya mitt visum måste jag lämna landet och komma in igen. Jag behöver bara åka över gränsen, men det är ju en bit dit så jag bokade den billigaste flygresan jag kunde hitta. På fredag åker jag till paradisön Boracay i Filippinerna för sex dagars solsemester 😀

Den 16 december flyttar jag till Australien på obestämd tid.

Kommentera

