Sydney

DSC_3899Sydney. Staden som jag hade NOLL förväntningar på, för alla jag frågat har sagt att Melbourne och Brisbane och till och med Perth är bättre, och att Sydney är överskattat. Och tur var väl det, för utan förväntningar blev det en riktigt positiv överraskning.

Miki och jag flög dit under fem dagar. Vår gamla London-rumskamrat Melanie (aka. Mel) från Tyskland var där, som assistent på filmningen av Tysklands Nästa Top Model. Vi tajmade såklart vår vistelse därefter och det blev först en kväll på en brittisk pub, sedan en kväll med kortspel på Mel’s hotellrum.

DSC_4596Under dagarna blev det många äventyr, och de roligaste är såklart de mest otippade. Förutom modellerna från TV-showen – som vi hängde med på Bondi Beach – råkade vi ta oss in på operahuset och träffade Nigella Lawson (med ”träffade” menar jag att vi smygfotade henne när hon signerade böcker). Dörrarna var egentligen stängda, men det var fullt med folk därinne som köade för att hälsa på Nigella. Någon såg oss genom fönstret och öppnade en sidodörr. Vi behövde en toalett och hittade en i ena änden, där det var helt folktomt. En vakt visade oss tillrätta, men vi var ju inte ens där för Nigella så vi gick förbi hela kön och ut genom huvuddörren.

En dag hyrde vi bil lite halvspontant och åkte till Jenolan Caves, ett häftigt grottsystem tre timmar utanför stan. Jag körde – äntligen!

Vi såg vilda delfiner längs kusten, shoppade i centrum, och tog färjan till Manly Island. En fin utsikt över Sydney Harbor och med en strand som var bättre en Bondi.

DSC_4386En kväll träffade vi Rashida, en tjej från Sydney som jag träffade i Filippinerna i december. Det blev drinkar utanför operahuset. Och en kväll hamnade vi av en slump på en dragqueen karaoke-show på en pub.

Sydney är min nya favoritstad i det här landet, vilket gör mitt kommande beslut allt svårare. Nästa vecka tänker jag flytta från Brisbane för att söka jobb någonstans. Det enda jag vet med säkerhet är att jag inte vill bo i Brisbane. Men var istället? Perth, Adelaide och Darwin är på listan, men nu har Sydney smugit sig in också. Vi får se vilken flygbiljett jag bokar i slutändan…

Kommentera

