Detta händer just nu, februari 2016

Mina geocaching-projekt:

Jag har startat eget företag (eller åtminstone skickat in alla formulär). Företaget omfattar bokutgivning, textförfattande och reklam. Jag säljer min senaste bok – eller journal ska jag nog säga, då det inte är en textbok – som innehåller en lista över 200 saker alla geocachare bör göra förr eller senare. Jag vidaresäljer den till olika geocaching-butiker över hela världen som generellt beställer 20-50 ex vardera. Och nu senaste har jag fått den översatt till tyska då den tyska marknaden är stor.

Jag har flera geocaching-relaterade projekt på gång då jag upptäckt att det är en bra marknad, bland annat ett kortspel och en bok med geocaching-relaterat pyssel för barn. Geocaching.com är dessutom intresserade av en mer familjevänlig version av journalen med 200 saker – en version som inte innehåller saker som att bli stoppad av polisen eller parkera olagligt (saker som händer hela tiden, men som de inte vill uppmuntra om de ska sälja boken i deras butik). Lyckas jag få in en produkt i deras webshop kan det bli mycket pengar!

Mitt nya företag:

Dahlberg Text & Design är namnet att komma ihåg. Jag har valt det av den enkla anledningen att det fungerar på både svenska och engelska, samt är ganska brett.

Förutom geocaching-boken och flera kommande bokprojekt täcker det frilans-texter av olika slag, sponsrade intervjuer på min intervjublogg (det är så jag tjänar pengar på den), samt andra småprojekt som genererar en inkomst. Jag har lagt ner mycket tid senaste tiden på att läsa på och lära mig om att driva eget. Det känns nästan som att jag gått en distanskurs. Dessutom har jag lagt ner mycket tid på att göra reklam för mina projekt – att starta företag är ju bara början, det gäller att få ut ordet om det också!

Bloggande:

Jag bloggar som vanligt. Jag gör intervjuer då och då (inte lika regelbundet som jag skulle vilja då andra projekt kommer emellan), och min företags-hemsida har en blogg om att starta eget, något jag skulle vilja skriva mera om i framtiden. Just den bloggen är dessutom ett sätt att sprida ordet på, och att blogga i sitt företagsnamn är ett sätt att skaffa kunder på. De söker på något jag skrivit om, hittar mig och en sak leder till en annan.

Övriga bokprojekt:

Jag har ett hemligt konstprojekt och samarbete på gång som inkluderar noveller och illustrationer. Förhoppningsvis blir det release av det på någon form av konstmässa under 2016.

Jag har dessutom en intervjusamling på G som jag hoppas kan bli en tryckt bok med hård pärm, alltså lite ”finare” än tidigare böcker jag gett ut. Jag har redan fått godkännande från alla inblandade, det gäller bara att sammanställa det hela på ett snyggt och överskådligt vis.

Youtube & Instagram:

Jag redigerar många filmer och bilder. En del dyker upp på Youtube, en del som korta filmklipp på Instagram. Jag har använt drönaren här och där och mina två Gopros flitigt. Det knepiga är att sammanställa alla klipp så det blir relevanta och intressanta filmer som är mer än bara minnen för mig själv. Visuellt snygga klipp på Instagram är ett exempel på hur jag gör detta, och jag har förhoppningsvis fler sådana på G. Jag är dock fortfarande för feg för att på allvar själv sitta framför kameran.

Andra projekt:

Jag har skapat en hemsida åt en köksutställare i Kungsbacka. Vi ska bara färdigställa de sista texterna till den så är den klar. Jag har hjälp några bekanta med deras CV:n. Och jag har redigerat bildspel åt folk som vill ge det till sina nära och kära – de har skickat bilderna till mig och jag har gjort resten.

Resor

Jag har gjort allt detta i Brisbane, mellan resan till Melbourne i början av året och resan till Sydney i mitten av januari. På helgerna har vi gjort resor till ett vattenfall, kustorten Redcliffe, en roadtripp till landsby/bush-orten Kingaroy, samt bestiget ett berg (vi vandrade bokstavligen mitt uppe i molnen – en kort film om det kommer snart).

Jag har alltså många bollar i luften. Jag önskar att allt detta kunde vara mitt heltidsjobb – resa runt på helgerna och jobba efter mina egna tider. Tyvärr är det inte mycket pengar vi pratar om. Mitt Instagram-flöde och min Youtube-kanal är båda för spretiga för att tjäna pengar på (annars finns det ju både Youtubers och Instagrammare som reser och filmer/fotar det på heltid). Det finns för många frilansskribenter för att få många jobb på den punkten. Böckerna och fysiska produkter är det jag tjänar mest på, men även där rör det sig om små volymer.

Därför har jag även lagt ner mycket tid på att hitta ett ”vanligt” jobb – mer om det i et kommande inlägg så snart jag vet var jag hamnar 🙂 De kommande fem-sex månaderna vill jag ha ett socialt jobb och på fritiden jobba med mitt företag och olika projekt, med ett minimalt socialt liv för att inte tappa fokus.

 

Kommentera

