Dragqueens i London & uppdatering om Sydney

Det är tydligen något som heter Mardi Gras i Sydney denna helg, en sorts Pride-parad. En av världens största Pridefester sägs det till och med. Jag hade aldrig hört talas om den förr. Det blir parad i centrum, en filmfestival (med gaytema såklart), dragshow på Bondi Beach, med mera. Kul vecka att ha som första jobbveckan på min nya arbetsplats, Maze Backpackers i centrala Sydney 😀

Två apropån: För det första, dragqueens. Inte min grej alls. Men i och med Mardi Gras och att det syns dragqueens lite här och var denna vecka blev jag påmind om London och insåg plötsligt hur insatt jag faktiskt var i drag-scenen. Mina två stamhak var Heaven, Londons största gayklubb (och enligt mina 65 straighta London-vänner från det kollektiv jag bodde på, Londons bäst nattklubb överhuvudtaget eftersom de gick dit en gång i veckan när det var ”straight Monday”), samt en sunkig liten gaybar vid Piccadilly Circus där min pojkvän var bartender och hälften av kunderna kom i drag. Det dröjde veckor innan jag insåg att han var en av dem (dock endast på scen när barens huvudakt inte var tillgänglig just den veckan), och flera månader innan jag såg honom uppklädd för första och enda gången. Inte. Min. Grej.

Men Mikis grej var det, som jag vet att jag nämnt här på bloggen förr. Hon drog med mig till Heaven varje torsdag när det var dragshow. Massor med drag-kändisar fick vi se, de flesta från USA. Miki blev dessutom bundis med huvudakten på tidigare nämnda sunkiga bar, en lokal dragqueen-kändis i London.

Så där hängde jag med några av världens mest kända internationella dragqueens, med en bästa kompis som var tokig i dem och en pojkvän som ibland var en del av dem. Hur blev det så fel?

Jag jobbar hela helgen så något Mardi Gras blir det inte för min del med undantag av om någon dragqueen checker in eller ut, eller glömmer peruken på rummet, eller blir för full. Spännande!

Och det leder då till apropå nummer två: mitt jobb. Efter sju månader ”semester” är det nu dags igen. Jag valde Sydney för att det finns fler jobb här än i till exempel Alice Springs (som var min dröm men som är en småstad) eller Perth (som lever på kolminor snarare än turism). Jag sökte alla receptionistjobb jag föll för i Sydney och fick tre: två på hostel, ett på 4,5-stjärnigt hotell.

Lätt val. Klickade mycket bättre med hostel-personalen än hotellets, och gillar backpackerkulturen mer än businessgästernas kultur (vad gäller mentaliteten hos gästerna – kunde jag välja fritt hade jag velat kombinera den och hostel-arbetets mer hektiska vardag med professionalismen hos finare hotell). Hotellet betalde såklart mer, det ena hostelet betalade under minimum (!), men det hostel jag valde betalar mer i timmen än de flesta mellanklassiga hotell. Det för mig tyder på att de bryr sig om personalen och ser vikten av företagets ansikten utåt. Win!

Förra veckan hade jag ett ”trial shift”. I dag hade jag mitt första riktiga arbetspass. Båda gick bra, båda var kul, båda var hektiska och båda var precis vad jag hoppats på. Får se om det håller våren (eller hösten, som det ju blir här där vi just nu är uppe i högsommar) ut.

I juli tänker jag resa igen, så nu blir det drygt fyra månader av pengasparande. Nya Zealand, resten av Australien samt Sverige står på önskelistan i juli/augusti.

Ah, en sak till! Mitt hus!

Jag insåg snabbt att Sydney inte har en riktigt lika krisartad bostadsmarknad som London (där även de finaste kontorsnissarna måste dela boende med andra), men att det fortfarande är långt ifrån bra. Nästan alla lägenheter jag såg på var sunkiga, små eller jättelångt ut från stan. Rummet jag till sist fick är perfekt! Det är stort i förhållande till övriga i stan med plats till bred säng, skrivbord, byrå, fåtölj och garderob, och ligger i ett mysigt hus med vardagsrum och kök och en liten trädgård. Aningen slitet kanske, men det gör inget. Detta delar jag med två bröder som jag klickat riktigt bra med. Var en slump att jag hittade detta ställe, och jag tror att jag hade extrem tur att få något så bra till ett så lågt pris!

Vi hade inflyttningsfest i söndags då bröderna själva köpte huset bara någon vecka innan jag kom. Träffade massor med skönt folk.

Jag åker spårvagn till och från jobbet – buss om det är sent på kvällen – och har nära till parker och shopping och kan njuta av en ”småortskänsla” (tänk ett område för småbarnsfamiljer) med nära till storstan.

Som pricken över i:et blev jag under min första dag kompis med en kille på ett fik jag hängde mycket på när jag sökte jobb och lägenhet. Han bjöd med mig till poolen hans lägenhetskomplex har. Det visade sig att han är kirurg, har världens lyxlägenhet med utsikt över operahuset, samt en stor utomhuspool som alla som bor på området delar på. Där hänger jag nu då och då, bara en kort promenad från mitt jobb!

Va, vad sa du farmor? Flytta tillbaka till Sverige? Jag ska tänka på saken 😉

3 reaktioner på ”Dragqueens i London & uppdatering om Sydney

  1. Du vet hur jag tänker Johan! Det verkar som du har funnit dig väl tillrätta där borta och jag hoppas att det blir så att du kommer till sommaren så jag får se dig! Skaffa dig en iPad så att vi kan pratas vid via FaceTime , det skulle vara kul. Lycka till med ditt nya boende och jobbet!

Kommentera

