Varför pedofili är naturligt

Jag hamnade i en debatt i kommentarsfältet på en artikel på Facebook. Med vilje ville jag provocera lite, men provocering till trots tycker jag ändå att jag har rätt. Eftersom jag inte har något annat forum att skriva av mig på i längre text så får det bli ett inlägg här på bloggen 🙂

Artikeln handlade om att bannlysa realistiska barndockor marknadsförda till pedofiler. Debatten handlade om huruvida pedofili är naturligt eller inte. Jag jämförde det med homosexualitet och fick ett hav av ilskna kommentarer mot mig (precis som jag förutspått, jag älskar ju att debattera 😀 ).

Mitt argument: om homosexualitet är naturligt (vilket jag tror att alla som läser detta är rörande överens om att det är), då är pedofili också naturligt. Det är inget val.

Problemet är att folk attackerar det här ämnet med känslor och åsikter snarare än vetenskap och logik. Folk reagerar starkt på två saker:

  1. Det är hemskt att jämföra homosexualitet – som hyllas och i dag 2016 är mer accepterat än någonsin – med pedofili som skadar barn.
  2. Pedofiler är hemska människor som bör låsas inne för att skydda mina barn.

Många tycks blanda ihop argumentet att homosexualitet och pedofili är sexuella avvikelser med att homosexualitet och pedofili båda är okej. Självklart är det inte okej med sexuella övergrepp på barn! Men betyder det att pedofili är onaturligt? Nej!

Allvarligt, det skrämmer mig lite att folk attackerar pedofiler så pass som de gör. Jag vill faktiskt jämföra folks inställning till pedofiler i dag med inställningen till homosexualitet för 30 år sedan.

Jag såg ett nyhetsprogram för några veckor sedan där man på en ort i Australien ville publicera var alla ortens registrerade pedofiler bor, så barnfamiljer kan ha det i åtanke. Jag har hört liknande debatter i Sverige för ett antal år sedan. Men eftersom alla som intervjuades i programmet hade en sådan extrem ilska mot pedofilerna så får det mig att tro att ett sådant öppet register kan leda till brott mot pedofilerna. Om inte rent våld så åtminstone trakasserier. Borde inte dessa ex-förbrytare (de finns ju med i registret för att de tidigare dömts, även om det var för många år sedan) istället få hjälp att leva i samhället? Som det var i dag i den här orten i Australien lever de under skyddad identitet och det gjorde ortens invånare arga. Men de (pedofilerna) kan ju inte rå för sin sexuella avvikelse, och att hata dem och trakassera dem lär ju knappast göra dem mindre benägna att begå pedofil-relaterade brott igen.

Pedofilerna som intervjuades sa även att de inte vill skada barn och att de i dag får hjälp att leva med sin pedofili, till skillnad från när de begick de brott de tidigare dömts för.

Som läget ser ut i dag, med så mycket hat mot pedofiler, tycker jag absolut att de ska få ha skyddad identitet. Min dröm är dock att det ska finnas mer förståelse för dessa personer. Att barnfamiljer inte ska vara rädda, utan att de ska kunna hantera situationen på ett mer öppet och positivt sätt om de vet att de bor granne med en pedofil. Att pedofilerna ska få hjälp att leva med – och inte agera på – sina sexuella drifter. Pedofiler vill ju inte skada barn utan har en sexuell drift som behöver tillfredsställas (jämför detta med präster som lever i abstinens och sedan begår sexuella övergrepp). Kan de där dockorna som artikeln handlade om då inte vara en lösning snarare än ett problem?

Kommentera

