Ny teknologi

image

Drönare är överallt i media 2016. Kul! Det händer mycket i utvecklingen och många roliga koncept lär bli verklighet de kommande åren.

Det jag dreglar mest över just nu är dock nya mobiltelefoner. När jag hade en Iphone 3 (tror jag att det var, det var omkring 2011) för flera år sedan förutspådde jag att min nästa mobil skulle bli en Iphone 6. Jag hade nämligen noll intresse för mobiler och teknologi på den tiden. Sedan tappade jag min telefon i toaletten och köpte en billig Android, Iphones konkurrent. Jag var såld direkt och har sedan dess haft en Samsung Galaxy S4 och en Nokia 930. Min Galaxy börjar dock haka upp sig då och då och trots bra kamera har den ingen chans mot nyare mobiler (senaste är S7, så jag ligger några modeller efter). Min Nokia är otroligt rolig för att den kör Windows vilket är ovanligt och ger en annan dimension jämfört med Iphone och Android, men det finns en del den ibte kan göra som de andra mobilerna kan. Jag tappade den dessutom på tunnelbanan i London dagen innan jag flyttade. Den hittades, en kompis hämtade upp den från transportkontoret, gav den till sin mamma som var på besök i Europa, och nu befinner den sig på Nya Zealand där mamman bor. Eller rättare sagt en liten okänd ö i stillahavet långt utanför Nya Zealand kust. Jag kommer såklart snart att få den skickad hit till Australien, men trots det drömmer jag om något bättre.

image

Ett exempel på något min Nokia intr kan göra är att koppla sig till de flesta smartklockor vilket lite smidigt leder mig till nästa teknikpryl jag vill prata om. Nokia/Microsoft har sin egen smartklocka som fungerar med min 930 men den har medelmåttiga betyg. Den bästa klockan på marknaden är Pebble Time. Och sedan en månad eller två tillbaka är jag stolt ägare av en! Jag har alltid velat bära klockor men alltid tyckt att de ser klumpiga ut eller att det känns konstigt och irriterande att ha på dem. Pebble har förändrat det! Jag bär den dagligen – och använder den, inte bara till att se tiden med! Väckarklocka genom vibrationer (ja, jag sover med den), musikspelare på bussen (slipper ta mobilen ur fickan hela tiden), notishanterare (ser nya mejl, senaste nytt från Aftonbladet, med mera direkt på armen) samt kan läsa och svara på sms (förbestämda svar som ”Ok” eller ”Jag ringer dig senare.”). Och många har kommenterat hur snygg den är! 😀 Just nu är den kopplad till min S4, så byter jag ut min mobil måste det bli en liknande modell så jag kan fortsätta använda klockan.

En sista sak jag vill nämna är Virtual Reality. 2015 var ett otroligt tråkigt teknikår med små uppdateringar till redan existerande produkter. 2016 tycks helt revolutionera på många punkter. Förutom nya drönare är VR en stor grej. Samsung är först ut med en bra (och billig) produkt som dock endast fungerar med nyare Samsung-mobiler. Jag testade den av en slump när jag råkade passera en Samsung-butik och efter att ha fnyst åt idén med VR så älskade jag det! Kanske var det just för att jag hade så låga förväntningar som jag blev så euforisk. Det var Cirque du Soleil som uppträdde i glasögonen och var jag än vände på huvudet så var det nya karaktärer. En eldslukare, en hypnotisör, och tre kvinnor uppklädda som zebror som tittade mig rakt in i ögonen. Jag ville backa och säga till dem att de var i mitt personliga utrymme så äkta var upplevelsen!

image

Lång historia kort: jag tror att jag kommer att köpa mig en ny Samsung Galaxy S7 Edge plus ett VR-kit nästa vecka. Mitt mål är att kunna göra det med pengar intjänade från försäljning av den tyska versionen av min geocachingbok, som precis blivit tillgänglig 🙂 (men troligtvis måste jag ta stöd av min vanliga lön). På söndag reser jag till Alice Springs i tre dagar, får se hur mycket pengar jag har kvar efter den resan plus månadens hyra.

Hur som helst är det mycket spännande som händer i teknikvärlden och jag älskar det! 😀

Kommentera

