Ändringar jag måste göra i London

OK, så i mitten av augusti flyttar jag tillbaka till London. Den största anledningen till att jag länge tvekade på att återvända: staden föll mig aldrig i smaken. Jag har många vänner där, ett bra jobb som väntar, men staden i sig känner jag bara ”blä” för. Den är helt motsatsen till vad jag söker i en storstad (smutsig, lågbyggd, trång och omodern snarare än ren, högbyggd, luftig och modern).

Jag ställde ett krav på mig själv om jag ska kunna njuta av att återvända: eftersom jag kommer att ha samma vänner och samma arbetsplats måste jag vända upp och ner på allt annat! Hur ska jag göra det? Här kommer en lista:

Bo norr om floden

Eller åtminstone nära den på östra eller västra sidan av centrala London. Jag har inget emot upp till en timmes pendel till Elephant & Castle men vill ha: eget rum (helst egen lägenhet men det är närmast omöjligt med Londons f*cked-up bostadsmarknad), så få housemates som möjligt, samt nära till buss eller tunnelbanestation. Det gör inget om det kostar lite mer än mitt tidigare ställe, det räknar jag med.

Skaffa en helt ny hobby

Tiden i Laings Land, det kollektiv jag bodde i, var helt fantastisk! Men med så många människor bestod min tid i att jobba och hänga med folk. Det var socialt 24/7. Ville jag vara ensam tog jag en cykeltur eller stängde skynket kring min säng (och även då kunde man räkna med att någon tittade in och sa hej då och då). Det fanns helt enkelt ingen tid över för att göra annat än att vara tillsammans med kollegor eller huskamrater.

Jabbey, killen jag hängde mycket med utanför jobbet och boendet, tog mig bort från allt det där och till andra delar av stan, men det räcker inte. Jag kommer behöva ha en hobby, något som tar mig ut ur huset och får mig att träffa andra människor. Jag kanske ska börja delta mer i de svenska aktiviteterna som äger rum i stan och träffa andra London-svenskar.

Byta bank

#&!/%!” Lloyds bank! Få företag har gett mig så mycket huvudvärk som de har. I Sverige och Australien är bankerna jag haft öppna, online, och snabba och enkla att ha att göra med. Hos Lloyds är säkerhet ett nyckelord men de tar det så långt att allt man vill göra är en frustrerande process. Dessutom har de endast kontakt via telefon eller på kontor, de har ingen mejlfunktion alls! Tacka vet jag Danskebank!

Släppa taget

Det finns för mycket (för många) som håller mig fast. Jag måste helt ställa om och söka nytt om jag ska ge London en andra chans. Inget illa mot de personerna, men om jag ska bibehålla en bra relation med alla jag lärde känna i London kommer jag att fastna i samma banor som tidigare. Inget fel i det i sig eftersom jag hade jättekul, men det kommer att göra att jag inte får en ny, fräsch bild av staden vilket jag behöver om jag ska trivas på längre sikt.

Adoption eller hund

Det här är inget jag behöver göra för att trivas och det ligger flera år i framtiden, men jag erkänner att jag läst på om adoption i Sverige vs. England. Det verkar vara lättare i England (även som svensk), och att ens leka med den här tanken är precis den sortens nytänk jag behöver — och ett bra sätt att förbereda mig på vad som ligger 3, 5, 10 år framåt! Nu får vi såklart se vad Brexit betyder för utländska ensamstående adoptivföräldrar men just nu behöver man bara ha bott i landet i en relativt kort period, inte ha något medborgarskap, innan man kan börja söka.

Att skaffa hund har också länge varit en dröm, men såklart omöjligt när man flyttar runt så mycket. Det finns dock alternativ. I USA kan man i storstäder ”hyra” en övergiven hund och på så vis hjälpa den utan att behöva stå för allt det praktiska. Den företagsidén har nyligen kommit till London och är aningen för dyr för mig, men blir den billigare vore det absolut kul!

Så där har ni några av de tankar jag går med just nu 🙂

Kommentera

