Podcasts

Jag sitter på spårvagnen, tittar ut genom fönstret, lurar i öronen. Plötsligt fnissar jag till åt en anekdot jag hör. Jag kan inte hålla mig, jag spricker upp i ett leende, det kommer ut ett kvävt ljud. Jag vänder mig bort från mina medpassagerare, döljer munnen med handen. Hade jag varit ensam hade jag brustit ut i gapskratt, men här gäller det att passa in, att inte dra till sig uppmärksamhet i vagnen som – trots att den är full såhär i morgonruset – är helt tyst.

Jag ser mig omkring för att försäkra mig om att ingen har lagt märke till mitt egendomliga beteende och får då ögonkontakt med en äldre kvinna. Attans! Hon ler, hon har sett. Anekdoten fortsätter i mina öron och jag kan inte hålla mig. Kvinnan och jag skrattar tillsammans, om än bara för en sekund innan jag igen försöker hålla mig, och trots att hon inte har en aning om vad vi fnissar åt.

Jag tittar åter ut genom fönstret och ler för mig själv. Anekdoten är över, leendet är kvar men faller sakta bort. Snart är jag försjunken i mina egna tankar igen.

Att lyssna på podcasts

Vad var det som fick mig att skratta så? Anekdoten handlade om Alex Schulman som DJ-battlade på Almedalsveckan. Det jag lyssnade på i mina hörlurar var podcasten Alex & Sigge. För flera år sedan gav jag podcasts en chans för första gången men fastnade aldrig. Till för några månader sedan, då jag gav Alex & Sigge en chans. Nu lyssnar jag på dem en gång i veckan.

Förr var det alltid musik som förgyllde mina resor till och från jobbet, eller på flygplan, eller under långa väntetider. Tröttnade jag på det läste jag en bok, men behöll ofta musiken på för att stänga ute annat ljud. Nu byter jag allt oftare ut musiken med podcasts och har hittat så många bra att jag inte kan hänga med! Det är som pratradio på beställning, och bara ämnen som intresserar mig.

En podcast är alltså ett ljudprogram som man kan ladda ner och lyssna på till exempel genom valfri podcast-app. Svenska journalisterna/skribenterna Alex och Sigge, som har podcastat i fyra år med ett nytt avsnitt varannan vecka, är ett ypperligt exempel. Men där deras program handlar om allt och ingenting finns mycket mer nischade program om allt man kan tänka sig! Mycket på engelska såklart eftersom detta är en produkt av internet snarare än lokalradio, men även ett helt hav av svenska alternativ. Ämnena är breda: business, filmer, litteratur, humor, politik, psykologi… det finns en podcast dedikerad till precis allt!

Personligen lyssnar jag till exempel på Problogger, en podcast med ett nytt avsnitt varje vecka och som handlar helt och hållet om bloggtips och att blogga. Just det ämnet kanske inte passar just dig, så här kommer istället några tips som jag tror att just du kan gilla:

1. The Guilty Feminist

Jag är inte feminist och att jag hittade denna podcast var helt och hållet en slump. Det är min favoritpodcast för att den är så himla rolig! Två kvinliga komiker – danska Sofie Hagen och australiensiska Deborah Frances-White – diskuterar feministiska teman på ett mänskligt sätt där de erkänner hur de på många sätt och vis inte lever upp till sina egna ideal. Som exempel börjar de varje avsnitt med att turas om att säga ”I am a feminist, but…” följt av en komisk situation som visar på deras egna svagheter. Det leder ofta till gapskratt!

2. My Brother, My Brother & Me

I denna engelska podcast ger tre bröder komiska råd till lyssnares frågor, kort och gott. Podcastens styrka ligger i brödernas fantastiska kemi. De triggar varandra och ett enkelt skämt kan ofta eskalera och spåra ur fullsändigt, på ett bra sätt. Lyssnarnas frågor är ofta seriösa med en humoristisk underton, som till exempel en kvinna vars lägenhetsgranne hade en hemlig hund trots husdjursförbud. Skulle hon skvallra till hyresvärden eller bli vän med grannen och hunden? Brödernas råd är skräp och skoj, men ack så roliga!

3. Tankar Med

Detta verkar ha varit en äldre podcast som har fått nytt liv för det finns gamla avsnitt från förra året, men nu i år har internet-profilen Daniel Redgert tagit över den. Han intervjuar svenska kändisar på ett väldigt personligt vis. Jag älskade exempelvis hans intervju med Oskar Zia. Här är det inte humor som är ledordet, utan ett intresse för kändisarna i fråga.

4. The Productivity Show

Jag sökte ett program som snackade om Evernote och hittade denna. Endast ett specifikt avsnitt var om just Evernote, men jag föll för deras upplägg som helhet. Det handlar mycket om produktivitet i vardagen, om psykologiska tankesätt, om GTD (Getting Things Done) som blev känt genom en bok för ett antal år sedan, osv. En del handlar naturlig om business-relaterade saker som inte passar in på mig, men mycket går ändå att applicera på vardagen generellt.

5. Alex & Sigge

Jag har sparat min absoluta favorit, förutom The Guilty Feminist, till sist. Alex & Sigge är bara bäst! Det är kemin emellan dem och hur pass lika men ändå olika de är som utgör själva grunden. Deras samtal är naturliga, som två gamla vänner som sätter sig ner och pratar i en timme. De varierar humor med långa och tankeväckande inslag om allt mellan himmel och jord. Mycket media eftersom de båda är mediamänniskor. I ett avsnitt diskuterade de hur Astrid Lindgrens filmer, som ju kan vara ganska allvarliga och ofta handlar om döden, format deras uppväxt. I ett annat pratade de humoristiskt om hur Alex hade en ”råttkung” hemma i källaren, som tydligen är många råttor vars svansar trasslat ihop sig så pass att råttorna måste leva och röra sig som en enda stor, äcklig klunga.

En anledning till att det tog mig så många år att fastna för podcasts var att det inte finns något helt naturligt sätt att lyssna på dem. Bästa sättet är att ladda ner en podcast-app – sök på ”podcast” i appbutiken, det finns många alternativ – och där prenumerera på och ladda ner de program man gillar. Fördelen med podcasts är att man kan ladda ner gamla avsnitt ett i taget, man behöver inte vänta på att nästa ska komma ut. Hojta till om du har några tips till mig! 🙂

Kommentera

