Film: Eye in the Sky

 

EitS 1

Vanligtvis skriver jag bara om filmer om de påverkat mig lite extra. I det här fallet rör det sig om en medelmåttig rulle där det egentligen inte händer så mycket, men med sin dialog och ”nerv” som någon uttryckte det så är den ändå spännande. Det är dessutom Alan Rickmans sista långfilm innan han gick bort, så bara det i sig borde rättfärdiga en filmrekommendation.

EitS 2Helen Mirren spelar en överste som spårat en Brittisk extremist i sex år. När hon äntligen får chansen att ta ut henne med hjälp av en drönare uppstår lagliga och politiska problem. Var går gränsen?

Det börjar med en hyfsat enkel fråga: är det värt att riskera oskyldigas liv (collateral damage) för att döda en extremist? Men sedan blir det svårare: hur mångas liv? Gör det skillnad att en person i riskzonen är en liten flicka som säljer bröd?

EitS 3Efter filmen inser jag hur många bottnar den egentligen har ju mer jag tänker på det. Det finns så många gråzoner. Vem bär mest skuld? Översten, piloten, killen som mixtrar med procentenheten av hur stor skaderisken är (vilket påverkar beslutsprocessen), politikerna som tar besluten om att godkänna uppdraget eller ej? Vilket land är ”de goda” och vilket ”de onda” – USA, Storbritannien, Kenya?

Väldigt blandade känslor kring filmens sevärdhet då den som sagt bara är medelmåttig på många sätt, men samtidigt har jag en känsla av att det är en film jag sent kommer att glömma. Taglinen är en klockren summering: ”The longer you watch, the less clearly you see.”

EitS 4

Det är ingen Hotel Rwanda (fantastiskt gripande film!), och inte heller den mest spännande film jag någonsin sett, men om du har lite tid över, ge den ändå en chans. För något gör att den sår ut ur mängden, och spännande är den trots allt 🙂

Kommentera

