Sportdokumentär: Tom Daley

Jag kan aldrig få folk att förstå min kärlek för Skins och varför jag ser upp till seriens författare så mycket (det är min stora dröm att någon gång skriva något lika mästerligt, genialiskt och subtilt brilliant), för folk måste se samtliga säsonger minst två gånger för att fatta. Och det är det såklart ingen som har tid till.

Men i och med en sportdokumentär som precis kommit ut jag kanske kan få någon att förstå varför jag i vuxen ålder, för fyra-fem år sedan, för första gången i mitt liv fick en kändisidol att se upp till. Sport, liksom! Vem hade trott det? Jag som struntar fullständigt i sport.

Dokumentären är gjord av ITV (om BBC är Brittiska SVT så är ITV kanske Trean eller Fyran) och följer Tom från strax efter London 2012 till för ett par månader sedan, strax innan Rio 2016. Och berg-och-dalbana är en underdrift. Väldigt snyggt filmad och känslomässigt djup, med glädje och tårar om vartannat.

Så ja, jag rekommenderar en sportdokumentär. Om Skins skulle ta veckor av sträcktittande för att förstå sig på, så kanske det räcker med denna timme för att förstå varför Tom Daley är den enda person någonsin (förutom mamma och pappa kanske) som jag skulle kalla min idol.

Kommentera

