Mitt jobb

Det har inte blivit mycket uppdaterat här. Har haft fullt upp med jobb tolv timmar om dagen, sex dagar i veckan. Trevligt för plånboken men slitsamt, och därför är det skönt att äntligen kunna börja ha två dagar ledigt och normala timmar per dag nu när vi har full personalstyrka. 

Så vad gör jag egentligen? Jag är Duty Manager – ett steg upp från förra årets position som Reception Manager – på kära gamla Rest Up hostel i centrala London. Vad innebär det? Följande, bland annat:

  • Schemaläggning. Allt från vår kocks arbetstider (som är beroende av när vi har stora grupper i huset som beställt måltider) till receptionisternas, receptionschefens och mina egna. Det är jag som står för all planering baserat på vilka dagar vi har fullt hus och vilka som är lugnare, folks semesterdagar, sjukanmälningar, önskemål och byggnadens olika personalbehov.
  • Anställningar. Jag har sorterat igenom hundratals cv:n, intervjuat dussintals och anställt två nya receptionister samt en ny Duty Manager – det är trots allt omöjligt för mig att vara här 24/7, så nu är vi äntligen två. 
  • Övrig personalhantering. Se till att städpersonal, kökspersonal, receptionister och maintenance gör sina jobb samt har medlen att utföra dem så effektivt som möjligt. Jobbar till exempel tätt med Housekeeping Manager för att se till att alla byggnadens städbehov möts och håller måttet, och har redan gett ut två muntliga varningar till personal som inte skött sig. 
  • Health & Safety. Se till att förordningar följs och att all personal är informerad kring de regler och säkerhetslagar som finns och är relevanta för just deras positioner. Allt från hantering av kemikalier och att arbeta på höjd (stege), till rätt stolshöjd framför datorerna i receptionen.
  • Byggnadskoll. Daglig kontroll av alla korridorer, badrum, allmänna utrymmen samt slumpmässigt utvalda rum för att se till att städning håller måttet, att nödutgångar inte är blockerade och att hitta skador och andra problem som kan uppstå.
  • Överbokningar. Noga hålla koll på lediga sängar och blockera rumstyper efter behov på de sajter vi säljer via (till exempel booking.com, Expedia, osv) när vi har slut på sängar. Hantera överbokningar och reglera priser för att sälja mer och maximera vinsten beroende på efterfrågan.
  • Pengahantering. Följa utvecklingen av pengaflödet i receptionen och ta reda på varför det ibland fattas pengar och ibland är fler hundra pund för mycket i kassan. En varning har getts ut för slarvig hantering där fler hundra pund mystiskt försvann. Vi har en accountant men när han varit på semester har jag även hanterat bankärenden och den veckovisa summeringen av inkomster och utgifter. 
  • Gruppbokningar. Vi har en tjej som bara sysslar med just detta, men hon har ledigt helger och har haft semester några veckor. Eftersom jag redan kunde hennes jobb från förra året har jag täckt upp efter behov. Mycket mejlade med agenturer som bokar stora grupper (främst skolklasser) inför sommaren 2017.
  • Brandlarmstest. Varje söndag förmiddag.
  • Arga gäster och glada skollärare. Min specialitet. ”I demand to speak to your manager” är det roligaste någon kan säga till receptionisterna, för det innebär att jag får komma ut från kontoret och vara lite social. Det är även mitt jobb att se till att lärarna och de s ansvarar för grupper är nöjda och belåtna, för det är i just återkommande grupper som de stora pengarna ligger. 
  • Polisen. Kanske en gång varannan vecka i snitt. Mycket tittande på skärmar och gå igenom övervakningsbanden tillsammans med dem. 
  • Lösa plötsliga problem. All belysning gick ut på tredje våningen. Ventilationssystemet i köket la av helt så frityren (är det ett ord?) kunde inte användas pga risk för överhettning, och jag fick förhandla fram ett pris på pomfrittbeställningar för 86 pers hos det lokala kebabhaket. En städerska råkade ta hål på en gasledning när hon frostade av en frys. Tvätteriet missade vår beställning av sängkläder och stängde för helgen, så jag fick ringa runt och kräva att de skulle öppna och ge oss de 500 lakan vi skulle ha (det hjälpte att börja prata om hur mycket pengar som skulle gå förlorade om vi var tvungna att avvisa folk för att vi inte hade sängkläder). Alla dessa problem har hänt inom den senaste veckan och är bara några exempel. 
  • Och till sist en något lättare syssla: att hålla vårt instagramkonto uppdaterat 🙂

Så det var en snabbsummering av mina arbetsuppgifter. Jag lärde mig mycket av skräpjobbet i Sydney (hur man INTE ska sköta ett hostel) och det i kombination med att jag redan känner till Rest Up och byggnadens behov och rutiner sedan tidigare har gjort att jag kunnat tackla den nya rollen hyfsat bra, trots att mycket av allt detta är helt nytt för mig.

Ett bra steg i karriären, och trots att jag ofta funderat på om jag gjorde rätt att lämna livet i Sydney bakom mig så trivs jag fortfarande för bra här för att ångra mig.

Kommentera

