En kortspelssummering

(Skrev detta inlägg för några veckor sedan, men det blev aldrig publicerat.) 

Nu har jag garanterat förvirrat folk med alla inlägg och bilder jag lagt ut på sociala medier. Hur många kortspel har jag egentligen på gång, och när kommer de ut? Dags att förklara.

hogsta-budet-highest-bidder-transparentHögsta Budet och Highest Bidder: Art Auction

Högsta Budet — eller Highest Bidder som spelet heter på engelska — är kortspelet jag skapade i somras. Du kan köpa den engelska eller den svenska originalversionen via amerikanska sajten The Game Crafter (ca $10 i frakt till Sverige).

Jag har hunnit spela Högsta Budet med många och fått in recensioner från ett par brädspelsbloggar. Många har sagt samma sak: spelet är kul, men den abstrakta designen är medelmåttig. Spelet har inget tema. Man budar med sifferkort på poängkort som också bara är siffror. Vad är det man budar på, vad är det man budar med, och varför budar man?

Då föddes Highest Bidder: Art Auction. Det är samma spel men med några ändringar:

  • Man budar på konstverk. Jag har slagit mig samman med konstnären Pernilla Lindgren vars verk jag länge sneglat på för de är så coola, så nu kretsar hela spelet kring det. Mycket proffsigare och mer enhetligt!
  • Man budar med pengar. Alltså spelpengar såklart. Istället för ”1”, ”2”, osv. är det nu ”$10,000”, ”$20,000”, osv.
  • Större kort. Originalversionen har kort i storlek som visitkort. Art Auction har större pokersize-kort för att konsten ska framhävas.
  • ”Advanced Play” och nya kort. En rad nya effektkort som jag speltestat i flera månader men som inte fanns med i originalversionen är inkluderade i Art Auction-versionen. Även en tillhörande ”Advanced Play”-regelbok för dessa kort och några nya regler man kan tillföra för att spelet ska vara roligt längre.

20170227_180012

20170227_175456

Kort sagt: Highest Bidder: Art Auction är samma spel och fungerar på exakt samma sätt, men det är mer komplett gällande utseende, tema och spelinnehåll. Köp här. 

Triangles

Till skillnad från Högsta Budet är Triangles inte ett spel i sig. Det är en serie visuellt olika kortlekar som man kan spela många olika spel med. Tänk en vanlig kortlek fast med 90 kort istället for 52. Jag kommer att publicera tre kortlekar och fyra spel: ett basspel som är med i alla tre, och ett unikt spel för varje kortlek. Alla Triangles-spel kan dock spelas med vilken som helst av de tre Triangles-kortlekarna — skillnaden mellan dem är rent visuell.

Du kan redan nu köpa den första kortleken här. De två andra – som har ett havstema och ett insektstema – kommer att publiceras framåt sommaren. 

En Triangles-kortlek innehåller 81 vanliga kort och 9 jokrar. De ”vanliga” korten representerar en tredjedel av en triangel, beskuren på ett av tre sätt: horisontellt, vertikalt eller centrerat. De har alla en siffra från 1-3. Siffrorna 1-3 i samma beskärning utgör en komplett triangel.

Beskärningen kan liknas med spader, hjärter, osv. i en traditionell kortlek. Dessutom har korten tre olika färger, till skillnad från svart och rött i en vanlig kortlek.

De tre planerade kortlekarna i Triangles-serien:

  • Triangles: Original — Har ett världstema med bilder från Sydney, Los Angeles och London. (Köp)
  • Triangles: Oceans — Har ett havstema med bilder på fiskstim, maneter och ett korallrev.
  • Triangles: Beetles — Har ett insektstema med konstverk från en Schweizisk konstnär.

Högsta Budet kanske man tar fram i en situation där man vill spela brädspel eller något större. Triangles passar bättre i situationer där man kan tänka sig spela ett vanligt kortspel.

Vad är Sträckspelsfabriken? 

Titeln på mitt ”spelföretag”. Ett företag är det dock inte. Men jag behövde en hemsida för existerande och kommande spel (www.strackspel.se) och därmed ett namn. 

Vad är The Game Crafter?

Eftersom jag gör detta som en hobby har jag inga lådor med spel liggande. Jag säljer istället som print-on-demand, det vill säga en kortlek trycks så snart den beställts. Detta är dyrare per kortlek men de flesta tryckerier har minimumordrar på flera hundra exemplar och det räknar jag aldrig med att sälja, så tyvärr är det enda alternativet.

Amerikanska http://www.thegamecrafter.com är de enda jag har hittat som gör detta bra. De är fantastiska! Det finns en tysk motsvarighet men de håller inte alls samma kvalitet och bredd.

Frakt till Sverige har dessutom sänkts nyligen, till ca 10 dollar för en kortlek 🙂 

    Så där har vi en summering 😀 Förutom att göra klart spelen har jag spelat in filmer, redigerat produktbilder, skrivit pressmeddelanden, kontaktat spelbloggar, med mera. Jag har hållit mig sysselsatt under mina månader i Sverige 😀

    Och även om jag inte räknar med att sälja något nämnvärt så hoppas jag att du som läser detta är åtminstone lite intresserad 😀 Följ @strackspel.se på Instagram och besök www.strackspel.se. Och köp spelen! 😀

    Kommentera

