Början på Santiago de Compostela

Jag har inte ens börjat den ”spirituella vandring” som Camino de Santiago i norra Spanien är, och jag har redan fått en uppenbarelse. Tre saker hände samtidigt och att de strålade samman fick mig att känna mig som en helt annan person än jag var i går, eller bara för några timmar sedan på Landvetter flygplats: Att plötsligt lämna Sverige bakom mig igen kändes konstigt. Att jag dessutom har en natt i Stansted strax norr om London (eller rättare sagt, den lilla byn Elsenham strax norr om flygplatsen) har gjort kvällen smått nostalgisk. Och sak tre, eftersom jag har en vandring på 775 km framför mig tänkte jag att 3,5 km extra från flygplatsen till mitt boende i Elsenham kan vara en bra uppvärmning, och den promenaden kändes som en helt annan värld. Engelsk landsbygd. En stor kontrast mot London, trots att det var exakt samma flygplats som jag landat på tusen gånger förr.

Vemodet att lämna Sverige, nostalgin på Stansted flygplats, och vandringen på den engelska landsbygden. Känslorna är överväldigande! 

Camino de Santiago, ja. Det blev inga får på Island, som jag pratade så mycket om, eftersom jag hann göra klart alla kortapelssaker i Sverige. Syftet med Island var ju att få tid till sådant och samtidigt få en upplevelse.

Istället blir det vandring i Spanien i ca en månad. Camino de Santiago har jag velat göra i många år, särskilt efter att jag läste Paulo Coelhos bok om just den vandringen. Hans upplevelse var dock betydligt mer religiös än vad min kommer att vara. Även Agneta Sjödin har vandrat denna led och skrivit en bok om det.

Leden har ingen given startpunkt, men vanligast är att börja i Frankrike, i en liten ort vid spanska gränsen. Det är dit jag är på väg nu, och att jag hamnade en natt i England beror helt enkelt på att direktflyg eller ens flyg med bra connection inte finns, och att Stansted/London var billigaste alternativet just nu.

Målet är Santiago de Compostela, en ort i nordvästra Spanien. Närmare 800 km från orten jag börjar på. Det är en gammal pilgrimsled och varje år vandras den av tiotusentals människor.

Äventyret börjar på allvar på lördag. Då tar ja mitt första kliv på leden. Vi får se hur den närmsta månaden kommer att bli. Bilder på Instagram utlovas i mängder 🙂 

En reaktion på ”Början på Santiago de Compostela

  1. Hej Johan! Ska bli spännande att följa din rutt. Jag har själv övervägt att testa men ännu inte kommit loss. Har en god vän som gjort ca tio vandringar under lika många år så risk föreligger att det är vanebildande.

Kommentera

