Google tjänar på censuren

  • Debattartikel: Google tjänar på censuren
  • Skriven: 2 februari 2010

Kina censurerar sökjätten Google och nu hotar företaget att lämna landet. Beslutet hyllas runt om i västvärlden, men Googles intentioner kan lika gärna bara vara ett spel. De ekonomiska fördelarna är enorma, och hela historien fungerar som ett enda stort PR-trick.

Sedan Google klev in i Kina har landet censurerat företaget, men nyligen hotade Google att dra tillbaka sin verksamhet. Den avgörande faktorn sägs vara en attack mot en rad google-konton runt årsskiftet. I kombination med den ständiga censuren valde Google att se över sin verksamhet i Kina.

Att ett företag är villigt att lägga ner all sin verksamhet i ett helt land, och på så vis förlora en del av marknaden, kan tyckas storslaget. Men varför skulle ett så pass framgångsrikt företag bry sig om yttrandefrihet i ett främmande land framför företagande och lönsamhet? Är det inte för bra för att vara sant? Jo, mycket tyder på det.

Omtvistade motiv

Motiven bakom beslutet har debatterats. En anledning till varför Google vågar ställa ett så pass stort krav på Kina kan vara att Google inte alls är lika stort där som i västvärlden, och därför inte har lika mycket att förlora. Sökmotorn Baidu är den ledande i Kina, med 60 procent av marknaden.

Men av just den anledningen att Google inte är störst avtar också den effekt ”förlusten” skulle ha. I Europa och USA talar vi om Googles eventuella tillbakadragande som om det vore avgörande för Kinas framtid. Men i Kina är fallet inte alls lika allvarligt som vi skulle vilja tro. Faktum är att det lika gärna skulle kunna bli en fördel för censuren i och med Baidus då ökande inflytande. Redan direkt efter att Google började häva självcensuren steg Baidus aktie med 16,8 procent, enligt DN.se.

Kina är kanske inte den pengakassa Google hoppats på. Med censur, brist på användare och nu även attackerna mot företaget är det inte konstigt om det ekonomiska tillståndet blir olönsamt. Men istället för att öppet erkänna detta utnyttjar Google kampen för yttrandefrihet till sin fördel. Medan västvärlden – och kina också för den delen – ser Googles hot som ett storsint försvarshugg, kan Googles avsikter vara helt igenom själviska.

Ett PR-trick

Vänder man på det skulle Google självklart ha mycket att tjäna på om man lyckas med att häva censuren. Om den kinesiska regeringen ger vika skulle helt nya dörrar öppnas, inte minst ekonomiska. Google skulle växa på den kinesiska marknaden, och chansen att sätta Baidus övertag i gungning skulle vara möjlig. Googles situation är alltså idealisk, då de skulle kunna tjäna på hela historien oberoende av resultatet gällande yttrandefriheten.

Till och med i västvärlden innebär Googles hot en rejäl PR-fördel. För visst tycker de flesta att ett jätteföretag som vågar säga ”nej” är ett företag att se upp till. Google har lyckats få med sig både företagets användare, medier och västvärlden i allmänhet, och skapat en stor uppståndelse. Ett vågat trick som kan betyda en långsiktig fördel, även om den kinesiska marknaden går förlorad.

Ett förlorat slag att lämna Kina

”Kanske har Google redan insett att Kina kan klara sig utan Google”, skriver den statliga kinesiska tidningen Folkets Dagblad enligt DN. Folkets Dagblad har sedan Googles hot smutskastat både företaget och USA under en intensiv kampanj. Och det med framgångar, då Baidus makt ständigt ökar.

Google skulle, hur storsint deras ställningstagande än må låta, begå ett stort misstag om de skulle ha beslutat sig för att dra sig tillbaka. Resultatet skulle inte bli ökad yttrandefrihet, utan det motsatta: en allt mer inskränkt marknad utan konkurrens och med ökade möjligheter till censur från Kinas sida. Ändå lever vi i illusionen att Google gör något bra i och med ett kraftigt ställningstagande.

Vem vinner vad?

Vilka Googles intentioner är kan det bara spekuleras i. Men att företaget har ekonomiska vinster att göra, oberoende av utkomsten, råder det inga tvivel om. Om hotet leder till hävd censur är det självklart bara bra, både för yttrandefriheten och för Googles marknadsandelar i Kina. Om Google å andra sidan drar sig tillbaka riskerar utgången att vara en vinst för censuren.

För Google däremot skulle ett tillbakadragande istället ses som ett kraftigt slag mot Kinas regering. Företaget skulle ha en utmärkt fasad för att dra sig ur en redan förlorad marknad på ett bra sätt, medan det tjänar en förtroendepoäng eller två hemma i västvärlden för sitt ”mod”. I verkligheten skulle det vara ett sätt för Google att dölja sin girighet samtidigt som Kinas censurpolitik får ökat fäste. Frågan är vem som vinner vad, och om Google kommer att lyckas behålla fasaden hela vägen.